Skip to content

Audyt Usability

Usability oznacza użyteczność. Jest to nowy trend w tworzeniu stron internetowych, który chyba w największym stopniu zwiększa ich skuteczność, definiowaną jako wykonywanie przez użytkowników strony (najczęściej klientów) określonej akcji. CTA – call to action, czyli specyficzna akcja, którą chcemy, aby użytkownicy wykonywali, np. kupienie produktu, zapisanie się do newslettera, obejrzenie portfolio, czy ogólnie poznanie informacji o firmie lub kontakt telefoniczny. Powyższa definicja jest próbą jedynie próbą zobrazowania klientom, czym jest usability i o co w tym chodzi.

Usability jest to szereg działań na stronie internetowej, które mają za zadanie ułatwić użytkownikom wykonywanie poszczególnych czynności i które sprawią, że użytkownicy są zadowoleni, gdyż strona umożliwia im wykonanie w sposób łatwy i szybki czynności, które oni chcą wykonać. Audyt usability najogólniej polega na zbadaniu dróg, jakie użytkownik pokonuje na stronie internetowej i ich optymalizacji, czyli ulepszeniu. Sprawdzam, czy te drogi pokonywane są łatwo, czy trudno, oraz co można zrobić, aby były pokonywane łatwo.  W dbaniu o użyteczność strony, czyli usability, nie ma prostych i zawsze trafnych odpowiedzi. Jest to w pewien sposób metoda prób i błędów, jednak oczywiście istniejąca literatura oraz rosnąca ilość informacji o tym zagadnieniu na pewno jest pomocna w wykonywaniu audytów usability.

Przykładowy audyt usability rozpoczyna się z rozmowy z klientem i ustaleniu, jaka strona najlepiej wpisze się w strategię marketingową i sprzedażową danej firmy i co taka strona ma robić. Następnie zmieniamy nagłówek strony, zmieniamy kolory, dodajemy odpowiednio widoczne przyciski, powiększamy lub pomniejszamy litery na stronie, poprawiamy błędy ortograficzne i stylistyczne, używamy odpowiednich obrazków do przekazania komunikatów sprzedażowych i marketingowych. Poszerzamy, zwężamy, zmniejszamy, powiększamy, kolorujemy, ujednolicamy – a wszystko to mając na uwadze CTA – call to action określone przez klienta. Proces usability jest bardzo interesujący i może być pkt. wyjścia do poprawy ogólnej kondycji strony lub sklepu internetowego i zwiększenia wielu wskaźników badania ruchu na stronach internetowych.

Scroll To Top